Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  استان سمنان، حمیدرضا حسنی روز سه‌شنبه ۷ مرداد ماه ۱۳۹۹ با اشاره به آغاز فیلمبرداری سریال سلمان فارسی در شهرستان شاهرود، افزود: «تمامی واحدهای اقامتی شاهرود به عوامل این سریال اختصاص یافت و ظرفیت اشغال هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در شاهرود به ۱۰۰ درصد رسید.»

او با اشاره به اینکه از ظرفیت تاسیسات گردشگری شاهرود به عنوان محل فیلمبرداری نیز استفاده می‌شود، بیان داشت: «ارائه تخفیف یکی از راه‌های حمایتی میراث‌فرهنگی از ساخت این مجموعه فاخر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

حسنی با بیان اینکه این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی "داوود میرباقری" در حال ساخت است، افزود: «داستان سریال سلمان فارسی از تولد تا ماجرای فتح ایران است و ماجرای عبور کاروانی که از تیسفون عازم دمشق شده، در سرزمین مادری کارگردان سریال، جلوی دوربین می‌رود.»

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود گفت: «فیلمبرداری این سریال در شاهرود به دلیل شیوع کرونا در کشور به تعویق افتاد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کار دنبال می‌شود.»

حسنی افزود: «این سریال فاخر که به زندگی سلمان فارسی، یار ایرانی پیامبر اسلام می‌پردازد، جدیدترین اثر داوود میرباقری است که تصویربرداری آن از زمستان سال گذشته در شهداد کرمان آغاز شد و سپس در جزیره قشم ادامه یافت.»

سریال "سلمان فارسی" به تهیه‌کنندگی حسین طاهری و به سفارش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله بزرگ‌ترین آثار نمایشی تاریخ کشور محسوب می‌شود.

سید محمد داوود میرباقری زاده ۱۳۳۷ در شاهرود، نویسنده و کارگردان ایرانی است. از مهم‌ترین آثار میرباقری می‌توان به سریال مختارنامه، امام علی (ع) اشاره کرد.

سلمان فارسی،صحابی مشهور پیامبر(ص) و از یاران امام علی(ع) بود. وی از یاران بزرگ و مورد علاقه پیامبر(ص) بوده تا آنجا که حضرت محمد(ص) در وصف او گفته است: «سلمان از ماست.» او در غزوه‌های پیامبر، حضور داشت و ماجرای پیشنهاد وی برای کندن خندق در نبرد احزاب که به شکست مشرکان انجامید، مشهور است. سلمان پس از رحلت پیامبر(ص)، در شمار یاران علی بن ابی‌طالب(ع) قرار گرفت.

46

کد خبر 1415207

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان سمنان سلمان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۶۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران
  • تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال «افعی تهران»
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • ساخت ادامه سریال‌های موفق در دستور کار است
  • یادواره ۵۸ شهید روحانی و طلبه در شاهرود
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ